Do egzaminu z książki Ireny Heszen i Heleny Sęk „Psychologia zdrowia” obowiązują następujące rozdziały: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 12, 13, 15.
Celem przedmiotu jest przybliżenie podstawowych obszarów zastosowania psychologii zdrowia. Podczas zajęć omawiane są podstawowe procesy dotyczące:
(1) rozwoju zdrowia (w oparciu o wiedzę z obszaru promocji zdrowia i psychologii pozytywnej),
(2) ochrony zdrowia (w oparciu o wiedzę z obszaru profilaktyki i teorii zachowań zdrowotnych) oraz
(3) odzyskiwania zdrowia (w oparciu i wiedzę z obszaru teorii zachowań zdrowotnych oraz psychologii człowieka chorego somatycznie).
Zajęcia mają doprowadzić do rozwoju umiejętności krytycznej analizy pojęć i teorii z obszaru psychologii zdrowia i projektowania oddziaływań na jej podstawie.
Wykład I WF Psychologia zdrowia wykład I 2018
Wykład II WF PZ II 2018
Wykład III WF PZ III 2018
Wykład IV WF PZ IV 2018
Wykład V WF PZ V 2018
Wykład VI WF PZ VI 2018
Wykład VII WF PZ VII 2018
Literatura
Do egzaminu
Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Byrka, K. (2015). Łańcuchowe zmiany zachowania. W kontekście ochrony środowiska i promocji zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. (rozdział 1)
I dla ciekawych
Bishop, G. D. (2000). Psychologia zdrowia. Zintegrowany umysł i ciało. Wrocław: Astrum.
Czapiński, J. (2004). Psychologiczne teorie szczęścia W: J. Czapiński (red.) Psychologia pozytywna (s. 51 – 103). Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Heszen, I. (2005). Kliniczna psychologia zdrowia. W: H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna, tom 2 (s. 223-242). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Heszen, I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heszen-Niejodek, I. (red.) (1990). Rola psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Kaczmarek, D. Ł. (2016). Pozytywne interwencje psychologiczne. Dobrostan a zachowania intencjonalne. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Łuszczyńska, A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Salmon, P. (2002). Psychologia w medycynie. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Schwarzer, R. (1997). Poczucie własnej skuteczności w podejmowaniu i kontynuacji zachowań zdrowotnych. Dotychczasowe podejścia teoretyczne i nowy model. W: I Heszen-Niejodek, H. Sęk. (red.), Psychologia zdrowia (s. 175-205).Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Seligman, M. E. P. (2005). Prawdziwe szczęście (część II: Zalety i cnoty) (s. 169 – 215). Poznań: Media Rodzina.
Sęk, H. (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar (rozdz. 12).
Sheridan, Ch. L., Radmacher, S. A. (1998). Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Ziarko, M. (2014). Zmaganie się ze stresem choroby przewlekłej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.
Ziarko, M. (2006). Zachowania zdrowotne młodych dorosłych – uwarunkowania psychologiczne. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.